Local Voice
Στα τοπικά...

Δήμοι και πολίτες προσδοκούν σε νέα, γενναιότερη ρύθμιση οφειλών

Του Κώστα Παπαδημητρίου*

Μία ακόμα από τις σημαντικές εκκρεμότητες που άφησε πίσω της η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών και την οποία καλείται τώρα, μεταξύ των άλλων, να αντιμετωπίσει ο νέος  υπουργός για την Αυτοδιοίκηση, βρίσκεται στην προσδοκία μιας νέας, ευρύτερης αυτήν τη φορά, ρύθμισης οφειλών προς του δήμους .   

Το πρόβλημα είναι παλαιό. Το 1/3 των ποσών που βεβαιώνουν οι υπηρεσίες των δήμων της χώρας πολύ σύντομα καθίσταται οφειλή η οποία χρονίζει. Οι κυβερνήσεις βλέπουν την κατάσταση και από καιρού εις καιρόν παίρνουν μέτρα. Νομοθετούν δηλαδή μια έκτακτη δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών που έχουν συσσωρευθεί, παρέχοντας άλλοτε περισσότερο άλλοτε λιγότερο ευμενείς όρους.

Ιδιαίτερα ευμενείς ήταν οι όροι που θέσπισε η Κυβέρνηση της περιόδου 2015-19 (ΣΥΡΙΖΑ), με τις διατάξεις του ν.4611/19 (άρθρα 110-117), οι οποίες μάλιστα, με δυνατότητα 100 δόσεων κάλυπταν οφειλές από οποιαδήποτε αιτία. Περιέργως, εκείνες οι διατάξεις δεν έτυχαν της δέουσας χρήσης και έτσι, η επόμενη Κυβέρνηση (της ΝΔ), έδωσε μια νέα ευκαιρία με τις διατάξεις του ν.4764/2020 (άρθρα 165-172), οι οποίες όμως είχαν σαφώς περιορισμένο χαρακτήρα εστιάζοντας μόνο, στις οφειλές που δημιουργήθηκαν από την πανδημία.

Κατά την προηγηθείσα προεκλογική περίοδο και μέσα στο κλίμα παροχών που επικράτησε, ο Υπουργός Οικονομικών ανακοίνωσε την προώθηση νέας ρύθμισης οφειλών, των χρεών προς το Κράτος, σε 36-72 δόσεις και μάλιστα με δυνατότητα αναβίωσης παλαιότερων, χαμένων ρυθμίσεων. Σε αυτήν τη λογική έσπευσε να προσχωρήσει το Υπουργείο Εσωτερικών, προσθέτοντας ένα επιπλέον άρθρο στον νόμο που βιαστικά ψηφίστηκε (5036/2023), για τα θέματα που αφορούσαν τις οφειλές προς τους δήμους.

Οι βιαστικά νομοθετηθείσες διατάξεις συνάντησαν πολλές δυσκολίες κατά την εφαρμογή τους, με τη μεν ΑΑΔΕ να εκδίδει εκτενείς οδηγίες το δε Εσωτερικών μία αλλά εμπεριστατωμένη εγκύκλιο έπειτα από ικανό χρόνο προβληματισμού (683/31-5-2023). Ολες αυτές οι προσπάθειες τηων διοικητικών υπηρεσιών όμως δεν στάθηκαν αρκετές για να ικανοποιήσουν τους πολίτες-επιχειρηματίες που εύρισκαν άλλη μια φορά, σημαντικά προβλήματα να ορθώνονται μπροστά τους. Η ρύθμιση δεν ήταν γενική αλλά (και αυτή) εστιασμένη στα χρέη λόγω αύξησης του ενεργειακού κόστους, άρα αφορούσε μόνο τα ληξιπρόθεσμα χρέη από 1-11-2021 μέχρι 1-2-2023. Επιπλέον έθετε αυστηρότερους όρους για την υπαγωγή, ενώ η παρεχόμενη δυνατότητα αναβίωσης παλαιότερων, χαμένων ρυθμίσεων αποδείχθηκε πολύ δύσκολη κατά την υλοποίησή της στην πράξη.

Σήμερα λοιπόν, δύο εβδομάδες μετά τη λήξη τη προθεσμίας κατάθεσης αίτησης για υπαγωγή στους όρους της ρύθμισης, η εκτίμηση για τον αριθμό των αιτούντων-ωφελούμενων και τη συνολική απόδοσή της είναι πολύ συγκρατημένη… Από την άλλη μεριά, πληθαίνουν οι φωνές τόσο στην Αγορά όσο και προς τους τελούντες σε προεκλογική εγρήγορση δημάρχους, για εξέταση-αναζήτηση νέας, ευνοϊκότερης ως προς  την έκταση των χρεών και τους όρους της (συμπεριλαμβάνοντας και μείωση του κεφαλαίου μαζί με τη διαγραφή τόκων) ρύθμισης εκ μέρους του αρμόδιου υπουργείου.

**πρόεδρος Διοικητικού Επιμελητηρίου

ΠΗΓΗ: 1 Voice

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
Αφήστε μια απάντηση

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί.